موتورسیکلت

ب ام و S1000RR مدل HP4

ب ام و نامی است که از دیرباز در صنعت اتومبیل و موتورسیکلت غوغا به پا کرده است، اتومبیل هایش همه روزه برتر از دیروز و موتورسیکلت هایش نیز با تکنولوژی بالا در پیست های دنیا حسابی گرد و خاک به پا می کنند، لیست موتورسیکلت های ب ام و را نگاه می اندازیم و در این بین توجهمان به یک موتورسیکلت خاص جلب می شود موتورسیکلت 1000 سی سی که با نام S1000RR چند سالی بوده دنیای موتورسیکلت های اسپرت را دچار تحولاتی کرده و کمپانی های آسیایی و اروپایی را وادار به طراحی و تولید موتورسیکلت هایی خارج از سنت هایشان کرده است یا بهتر است بگوییم آنها ها را مایوس کرده است!!

موتور سیکلت BMW S1000

ب ام و S1000RR در سال 2008 فقط جهت شرکت در مسابقات سوپربایک سال 2009 طراحی و ساخته شد و پس از آن در نمایشگاه مونیخ رونمایی شد، شاید برای شما جالب به نظر بیاید که هدف بخش موتورسیکلت کمپانی تولید موتورسیکلتی با 190 اسب بخار و وزن 190 کیلوگرم بوده است که این خود یعنی به ازای هر کیلوگرم یک اسب بخار !! پس کسانی که به خوبی مفهوم هیجان را درک می کنند S1000RR HP4 انتخاب آنها خواهد بود.

ب ام و S1000RR مدل HP4 | موتور سیکلت BMW S1000
ب ام و S1000RR مدل HP4 | موتور سیکلت BMW S1000

 

BMW Motorrad بیش از یک مرکز تحقیقات است …

غوغایی که ب ام و در مسابقات اتومبیلرانی کرده است این برند را وادار به این ساخت تا در مسابقات موتورسواری هم کارهای خارق العاده انجام بدهد!! این برند آلمانی با برند ب ام و ادغام شد و حاصل شد تولید این موتورسیکلت پیشرفته، موتور سیکلت مورد بحث سری S یا به عبارتی اسپرت است، مقر این تیم در برلین است و این موتور سیکلت توسط BMW Motorrad طراحی و ساخته شده است و نام تیم آنها نیز آلفا ب ام و است.

سرپرست طراحان این موتورسیکلت نیز آقای David Robb است، موتور سیکلتی که متخصصان ب ام و قصد طراحی و ساختش را کردند یک موتور سیکلت قدرتمند است با تمامی امکانات و تکنولوژی های روز که تا به اینجای کار مشاهده نشده است به همین دلیل 5 سال تحقیق و پژوهش کردند، زمانی که BMW S1000RR در دسامبر 2009 به تولید رسید .

 

مدیر BMW MOTORRAD آقای مهندس Adrian Roderick در مورد آن خط و نشانی برای دیگر رقبا کشیده و گفته است که ب ام و برندی جاه طلب و همیشه به دنبال این بوده است که بهترین باشد و همچنین گفته است که S1000RR اصلا شبیه به هیچ کدام یک از موتورسیکلت های ژاپنی نیست و تنها موتورسیکلتی است که در این کلاس هومولوگ سوپربایک را دارد و اگر ژاپنی ها بخواهند با آن رقابت کنند باید پیشرفت چشمگیری در صنعت موتورسیکلتشان رخ دهد!! ناگفته نماند که در این چند سال اخیر نیز در این مسابقات موفقیت های بسیاری را به دست آورده است، متخصصان BMW Motorrad به خوبی موتورسیکلت های ژاپنی را بررسی کردند و در آخر دست به تولید این هیولا زدند! هیولایی که باج نمی دهد!!

فرصتی نصیبمان شد تا ورژن مسابقه ای ب ام و S1000 RR یا همان HP4 را مورد بررسی قرار دهیم موتورسیکلت مورد بررسی مدل سال 2013 می باشد، در ابتدا از مالک محترم موتورسیکلت جهت همکاری با ما نهایت تشکر را داریم.

طراحی ب ام و S1000RR ، طراحی موتور سیکلت BMW S1000

اگر به بحث طراحی این موتورسیکلت اشاره کنیم باید بگوییم که ب ام و موتور سیکلتی بسیار کوچک و فشرده طراحی کرده است موتورسیکلت مورد بحث از صفر تا صد به صورت کاملا محاسبه شده طراحی و به تولید رسیده است، موتور سیکلت ب ام و بیش از اینکه برای خیابان باشد از طراحی آن می توانید بفهمید که این موتور سیکلت مخصوص پیست طراحی شده است.

 

چراغ های جلو متفاوت از هم و برای HP4 از فلاپ های کربنی استفاده شده است ، همانطور که می دانید HP مخفف شده High Performance parts است که واقعا در همه فاکتورهای این موتور بالاترین پرفورمنس در نظر گرفته شده است، ب ام و واقعا پس از چندین سال که به مسابقات بازگشت با بهترین ترفند آمد، HP4 سبک وزن و بسیار قدرتمند است، شاسی جدید و آلومینیومی آلیاژی واقعا معجزه مهندس کارکشته آلمانی آقای Ralf Schwickerath میباشد وی سرپرست گروه طراحی شاسی این موتور سیکلت بوده است، در مباحث آیرودینامیکی نیز ب ام و S1000 RR بهترین 1000 سی سی است و نوآوری هایی که در آن صورت گرفته است سرآمد همه برندها میباشد، ب ام و با طراحی این موتور سیکلت خیلی چیزها را در ساخت و طراحی به ژاپنی ها نشان داد مهمترین آنها ارگونومی و آیرودینامیک است.

 

همچنین بخوانید : mtt 420rr با 420 اسب بخار

 

آبشش های کناری و نوشته های نام اسپانسرهای تیم ب ام و بر روی کایت های جانبی موتور یک جنبه ریسینگ این موتور و جنبه دوم ست کردن اگزوز فول سیستم Akropovic تیتانیوم کربن بر روی آن به صورت استاندارد است، این موتورسیکلت کلا کار تیم BMW Motorrad است و این لوگو بر روی دسته های ترمز و کلاچ تاشوی آنها – بر روی اهرم تنظیم جاپایی ها بر روی پد باک و … حکاکی شده است، رینگ های آبی رنگ آلیاژی فورجدکاری شده آن شما را به یاد مسابقات جی پی می اندازد رینگ هایی که نسبت به مدل استاندارد S1000 به میزان 2 کیلو و 400 گرم کاهش وزن داشته و در قسمت جلو 3.5 و در قسمت عقب 6 اینچ پهنا دارد، رنگ بندی ریسینگ این موتورسیکلت درست به شما می گوید که برای یک رقابت خوب آماده باشید!!

ب ام و S1000RR مدل HP4 | موتور سیکلت BMW S1000
ب ام و S1000RR مدل HP4 | موتور سیکلت BMW S1000

انجین ب ام و S1000RR ، انجین موتور سیکلت BMW S1000 ، مشخصات فنی

انجین این موتورسیکلت آن چیزی نیست که در تصور شما بگنجد این انجین متعلق به یک سوپر اسپرت میباشد برای تمامی اجزای آن بهترین ها گلچین شده اند، سیستم خنک کنندگی آن نیز از این قاعده مستثنی نیست، برای مثال تراتل های 48 میلی متری و … درست و دقیق این پیشرانه با تکنولوژی فرمولا وان طراحی و ساخته شده و یک انجین کاملا دور بالاست، سوپاپ های آن نیز بسیار عالی و آلیاژی است، عملکرد اجزای داخل پیشرانه 999 سی سی 4 سیلندر تعجب برانگیز است.

وزن انجین HP4 در واقع  59 کیلو و 800 گرم میباشد و قدرت آن 195.6 اسب بخار در 13000 دور و گشتاور آن نیز 112 نیوتن متر در 9750 دور است جالب تر از همه اینجا بوده که  که مقدار نیروی وارد شونده به چرخ عقب یا همان نیروی اصلی که باعث حرکت موتور می شود 179.2 اسب بخار در 13250 دور میباشد یعنی از کل قدرت CBR 1000 RR بیشتر !! نکته مهم اینجاست که بازه قدرت این موتور در بین دورهای 6000 تا 9750 میباشد.

گشتاور وارد شده به چرخ عقب نیز 1.5.8 نیوتن متر در 1.250 دور میباشد، سیستم اگزوز آن توسط کنترلرهای برقی کنترل می گردد درست مانند اتومبیل های F1 !! در کنار آن سعی شده تا بر روی کامپیوتر آن نیز کارهای بسیار انجام شود مانند 4 مدل راندن که برای آن در نظر گرفته شده است، ردلاین این پیشرانه بسیار عالیست و 14200 دور، دیگر آخرین نقطه دور موتور میباشد.

قطر سیلندر در کورس پیستون 80 در 49.7 میلی متر و تراکم آن نیز 13 به 1 در نظر گرفته شده است، اندازه سوپاپ های هوا 33.5 و سوپاپ های دود این موتورسیکلت 27.2 میلی متر بوده  انجین این موتورسیکلت دارای فوت کوزه گری شرکت ب ام و است!! در حال حاضر هم در آکادمی های پیشرفته مکانیکی در سراسر اروپا این انجین تدریس می شود ولی پس از چند سال هنوز تمام تکتولوژی های موجود در آن کشف نشده است!!

 

 

منبع : bennetts – carnp – فنی

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن