موتورسیکلت

بررسی موتورسیکلت GSX-R1000

از زمان تولد خط GSX-R ، سه دهه میگذرد و بیش از یک میلیون مدل به فروش رسیده است. و یک دهه و نیم از زمانی که اولین GSX-R1000 کلاس ورزشی آزاد را برای همیشه متحول کرد ، می گذرد. موتورسیکلت GSX-R1000 که برای مسابقات ساخته شده بود ، در اولین سال قهرمانی خود ، عنوان MotoAmerica Superbike Championship را از آن خود کرد و ادعای خود را به عنوان The King of Sportbikes اعلام کرد.

مشخصات فنی موتورسیکلت GSX-R1000

این شاسی موتور سیکلت سبک ترین ، جمع و جورترین ، ایرودینامیکی ترین و بهترین هندلینگ GSX-R1000 را تشکیل داده است. در این قاب آلومینیومی یک موتور پیشرفته قرار دارد که از سیستم انحصاری Valve Timing Timing و بدنه دریچه گاز Ride-by-Wire برای گسترش قدرت همزمان با ارائه پاسخ صاف و دقیق دریچه گاز استفاده می کند.

با استفاده از واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) ، بسته الکترونیکی پیشرفته GSX-R1000 شامل حالت های عملکردی قابل انتخاب است ، بنابراین موتور سیکلت ورودی های موتورسوار را تنظیم می کند. IMU شش محور اجازه می دهد تا GSX-R1000 موقعیت خود را در خیابان یا مسیر مسابقه تشخیص دهد تا به موتورسوار کمک کند عملکرد فوق العاده ای در کنترل داشته باشد.

2018 Suzuki GSX-R1000

در جلو ، روتورهای ترمز BREMBO T-drive منحصر به فرد توسط کولیس های Monobloc تعبیه شده اند تا ترمز محکم و کنترل شده ای را تحویل دهند ، در حالی که تعلیق دقیق و روان SHOWA ، لاستیک های چسبناک Bridgestone RS10 را با جاده در تماس نگه می دارد. تمام فناوری  این موتورسیکلت آینده نگر با بدنه ای زیبا و ساخته شده از تونل باد یا wind tunnel که منحصر به فرد GSX-R است پوشانده شده است.

پادشاه ورزشها

اکنون ، GSX-R1000 در نسل 6 خود در حال تعریف مجدد معنای عملکرد برتر است. این تجسم کار زندگی و جاه طلبی حرفه ای مهندسان سوزوکی است که علاقه زیادی به GSX-R1000 و جایگاه آن در تاریخ موتور سیکلت دارند. مهندسین برای افرادی که عاشق مسابقات هستند ، تصمیم گرفتند GSX-R1000 را به عنوان مناسب عنوان The King of Sportbikes برگردانند.

موتورسیکلت GSX-R1000

قدرتمندترین و سخت ترین شتاب دهنده GSX-R که تاکنون ساخته شده است. این همچنین کم فشارترین و آیرودینامیکی ترین GSX-R1000 است ، با پاسخ گوی گاز نرم تر و کارایی احتراق بهتر. با داشتن یک سیستم مدیریت پیشرفته الکترونیکی کاملاً موثر ، ناشی از فناوری MotoGP ، قابلیت رانندگی را از موتور 202PS به حداکثر می رساند بدون اینکه استفاده از آن پیچیده باشد. وقت آن است که صاحب مسابقه شوید.

GSX-R1000
GSX-R1000

ویژگی های اصلی موتورسیکلت GSX-R1000

با موتور مایع  999.8 سی سی موتور چهار سیلندر خطی DOHC ، قدرت فوق العاده بالایی را تولید می کند بدون اینکه قدرت کم یا متوسط ​​را از بین ببرد ، به لطف سیستم زمانبندی شیر متغیر (VVT) ، بدنه دریچه گاز و سایر موارد.

سیستم برقی پیشرفته مانند واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) ، خروجی قابل تنظیم S-DMS و کنترل کشش سوزوکی ، به علاوه سایر ویژگی های عملکرد ، باعث افزایش عملکرد در مسابقه و خیابان می شود.

قاب آلومینیومی از نوع twar-spar 10٪ سبک تر و جمع و جورتر از نسل قبلی GSX-R1000 است.

سیستم تعلیق پیشرفته از یک چنگال SHOWA BPF و شوک عقب استفاده می کند که با روتورهای ترمز جلو دوگانه 320 میلیمتری BREMBO T و کولیس های 4 پیستون Monobloc برای عملکرد فوق العاده و عملکرد متوقف شده است.

بدنه آیرودینامیکی زیبا و شیک است در حالی که یک چراغ جلو LED روشن و مجاری (Suzuki Ram Air Direct (SRAD را در اختیار شما قرار می دهد که حجم بالایی از هوای ورودی را برای شگفت آور کردن اگزوز با سرعت بالا تغذیه می کند.

ویژگی های پیشرفته الکترونیکی موتورسیکلت GSX-R1000

یک ماژول کنترل موتور پردازنده دوتایی 32 بیتی (ECM) با دانش گسترده EFI ، در سوزوکی با هوش برنامه  مخلوط میشود. موتورسواران GSX-R1000 ضمن دریافت حالت های خیابانی ، عملکرد ورزشی بدون همتا را نیز دارند.

با استفاده از دانش MotoGP ، سوزوکی یک واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) را در GSX-R1000 قرار داده شده است. IMU اطلاعات شش جهته ، سه محور و موقعیت را به ECM ارائه می دهد بنابراین می توان تنظیمات آنی را به صورت الکترونیکی بر روی اجزا engine موتور و شاسی اعمال کرد که بر عملکرد تأثیر می گذارند.

موتورسیکلت GSX-R1000
موتورسیکلت GSX-R1000

 

بدنه گازهای الکترونیکی Ride-by-Wire دقیقاً توسط ECM باز می شود تا با چرخش گرفتن دریچه گاز سوار و تصفیه الکترونیک تحت تأثیر IMU مطابقت داشته باشد. نتیجه این کار تحویل قدرت یکپارچه و قدرتمند موتور از حالت غیرفعال به خط قرمز است.

ده حالت منحصر به فرد ، سیستم کنترل حرکت کششی حرکت (MT-TCS) ، با نفوذ IMU ، با تنظیم میزان مداخله برای مطابقت با توانایی سواری و شرایط سطح ، سطح اطمینان را افزایش می دهد.

صفحه ابزار چند منظوره LCD از MotoGP GSX-RR الهام گرفته شده است. این پانل چیده شده است تا سوار بتواند به راحتی میله دور سنج ، ارقام سرعت سنج و سایر اطلاعات ضروری عملیاتی را ببیند. این نمایشگر موثر از آنجا که رابط موتور سوار با الکترونیک پیشرفته GSX-R1000 است بسیار حیاتی است.

سه حالت ، سیستم انتخاب حالت سوزوکی درایو (S-DMS) به سوار اجازه می دهد تا سطح خروجی قدرت موتور را برای مطابقت با توانایی و شرایط سواری انتخاب کند.

سیستم شروع آسان سوزوکی ، راه اندازی را برای سوارکار GSX-R1000 ساده می کند زیرا ECM با فشار دادن لحظه ای دکمه استارت موتور را به مدت 1.5 ثانیه (یا تا زمانی که روشن شود) لنگ می زند. در صورت خنثی بودن سیستم انتقال قدرت نیازی به کشیدن اهرم کلاچ نیست. پس از شروع کار ، ECM بدنه های گاز الکترونیکی را کنترل می کند تا  دور موتور را ثابت نگه دارد ، چه موتور سرد باشد یا گرم.

سیستم نوآورانه کمک سوزوکی Low RPM توقف ها و شروع ها را روانتر میکند ، در صورت لزوم ، ECM دور موتور را کمی کم تر می کند تا هنگام آزاد شدن کلاچ حالت های خاصی اجرا شود و بنابراین شروع به حرکت با سرعت بسیار کم در ترافیک راحت تر میشود.

ویژگی های موتور ، موتورسیکلت GSX-R1000

موتور جمع و جور ، چهار زمانه ، مایع خنک ،  999.8 سی سی سی  DOHC  ، چهار سیلندر خطی با سطح بالایی از عملکرد نهایی به علاوه احالت های  قدرت قوی – پایین تا متوسط ​​طراحی شده است.

میل لنگ میراث موتور Suzuki’s Even Firing Order Engine را حفظ می کند. موتورهای نظم شلیک یکنواخت که در موتورسیکلت های دیگر به کار می روند بیشتر لرزش دارند در حالی که GSX-R1000 در تمام دور موتور قدرت خوبی ایجاد می کند ، در حالی که یک نت اگزوز جیغ زن را منتشر می کند اما روانتر و قابل اطمینان کار می کند.

موتورسیکلت GSX-R1000
موتورسیکلت GSX-R1000

موتور به عقب چرخانده شده و در قاب قرار گرفته است تا ابعاد بهینه شاسی را برای هندلینگ دقیق ایجاد کند و وزن موتورسیکلت را متعادل کند.

سیستم منحصر به فرد سوزوکی ریسینگ سوپاپ متغیر (SR-VVT) با استفاده از یک مکانیزم گریز از مرکز بر روی چرخ دنده میل بادامک ورودی باعث افزایش قدرت دور در دور موتور بالا ، بدون از دست دادن قدرت کم و متوسط ​​می شود.

برای هر سیلندر از شیرهای تیتانیوم ، دو دریچه ورودی 31.5 میلی متری و دو شیر اگزوز 24 میلی متری استفاده شده است. دریچه های سبک تر به خوبی به بازوهای پیرو پاسخ می دهند و اجازه می دهند تا گشتاور 14،500 دور در دقیقه را تولید کند که به تولید اوج اسب بخار بسیار بالا کمک می کند.

پیستون های آلومینیوم ، قطر 76.0 میلی متر ، با استفاده از تجزیه و تحلیل FEM (روش اجزای محدود) مهندسی شدند و برای سفتی و وزن مطلوب ریخته گری می شوند.

سیلندرهای روکش دار سوزوکی کامپوزیت الکتروشیمیایی (SCEM) برای کاهش اصطکاک و بهبود انتقال حرارت و دوام ، در میل لنگ فوقانی قرار گرفته است.

نسبت فشرده سازی زیاد 13.2: 1 به تولید اسب بخار بالا کمک می کند. محفظه احتراق کم عمق سر سیلندر گرمای تولید شده در حین کار را به حداقل می رساند.

سیستم EFI از بدنه های گاز الکترونیکی Suzuki’s Ride-by-Wire استفاده می کند که دریچه های گاز توسط یک موتور کنترل می شود تا ضمن تحویل دقیق و روان انرژی ، به ورودی موتور دریچه گاز پاسخ دهد.

کنترل اتوماتیک  (ISC) باعث می شود که سرما کم شود و موتور را بدون توجه به دمای موتور پایدار کنید.

مکمل چهار انژکتور سوخت اصلی در بدنه دریچه گاز ، چهار انژکتور خوراک برتر سوزوکی (S-TFI) است که سوخت را از بالای جعبه هوا مستقیماً به داخل قیفهای ورودی می پاشند. این منجر به قدرت اوج بالاتر ، احتراق کارآمدتر و سطح بالاتری از کنترل سوخت می شود.

برای افزایش توان نهایی بدون از دست دادن عملکرد دور ، جعبه هوا به سیلندرهای شماره 1 و شماره 4 مجهز به Stakes Air Intake Funnel است. این طراحی ساده بدون نیاز به مکانیزمی که وزن یا پیچیدگی را اضافه می کند ، جریان هوا را در تمام سرعت های ورودی امکان پذیر می کند.

برای افزایش نمایی جریان حجمی مقدار هوای ورودی به جعبه هوا با افزایش سرعت در جاده ، از یک جفت کانال ورودی سوزوکی Ram Air Direct (SRAD) استفاده می شود.

جرقه زنی دیجیتال شمع های نوع ایریدیوم را آتش می زند که باعث افزایش قدرت جرقه و بازده احتراق می شود. این اجزای با کیفیت نیز عمر بیشتری نسبت به شمع های معمولی دارند.

موتورسیکلت GSX-R1000
موتورسیکلت GSX-R1000

سیستم اگزوز 4-2-1 با صدا خفه کن تیتانیوم طراحی شده است که به موتور کمک می کند تا طیف گسترده ای از عملکرد را با گاز ناگهانی ارائه دهد.

صدا خفه کن تیتانیوم در عین ایجاد صدای متمایز از ظاهری دلپذیر برخوردار است.

دریچه سیستم سوزوکی اگزوز تنظیم (SET) در میانه لوله به کنترل فشار برگشت و جریان به صدا خفه کن کمک می کند تا جریان برق بیشتر شود و صدای اگزوز بدون نیاز به خاموش کننده بزرگتر کاهش یابد.

دریچه های خروجی SET-Alpha در لوله های تعادل بین شماره 1 و  4 و لوله های سر شماره 2 و 3 با سرعت موتور باز می شوند و در دور پایین تر بسته می شوند تا به موتور کمک کند تا قدرت اوج بالایی را ایجاد کند بدون از دست دادن کم و متوسط قدرت اسب بخار.

سیستم خنک کننده با استفاده از طراحی تجزیه و تحلیل پیشرفته طراحی شده است ، بنابراین خنک کننده با کارآیی بیشتری از موتور و رادیاتور عبور می کند. این طراحی از 400 مایع سی سی خنک کننده کمتری نسبت به نسل قبلی GSX-R1000 استفاده می کند ، اما سیستم جدید ضمن جمع و جورتر و سبک تر بودن ، از کارایی خنک کننده بهتری برخوردار است.

فرینگ به طور مlyثر هوای خنک کننده را به رادیاتور خمیده با ظرفیت بالا هدایت می کند. فن های خنک کننده دوقلو از خنک سازی خوب در سرعت های پایین جاده اطمینان می دهند.

با استفاده از یک کولر روغن خنک کننده هوا و به سبک رادیاتور که مستقیماً در زیر رادیاتور اصلی نصب شده است ، گرمای اضافی از موتور خارج می شود.

ویژگی های انتقال موتورسیکلت GSX-R1000

جعبه دنده 6 سرعته به موتورسواران اجازه می دهد تا نسبت دنده و شرایط سواری را دقیقاً مطابقت دهند. یک گیربکس به سبک کاست را می توان به راحتی از میل لنگ به عنوان یک مجموعه در حالی که موتور هنوز در قاب است ، جدا کرد ، و باعث تغییر دنده مسیر مسابقه و سرویس ساده می شود.

سوزوکی GSX-R1000 بر اساس گیربکس های نسبتا نزدیک ثابت شده ، از شافت های عمودی استفاده می کند تا طول کلی موتور را کاهش دهد.

نسبت دنده اولیه در مقایسه با نسل قبلی GSX-R1000 برای شتاب بیشتر کمتر است.

پیوند شیفت را می توان به راحتی برای تغییر شکل الگوی معکوس ، به سبک GP تنظیم کرد.

یک چراغ شیفت قابل برنامه ریزی روی صفحه اصلی قرار دارد تا یک هشدار بصری به موتورسوار ارائه دهد تا هنگام رسیدن به دور معین ، موتور را تغییر وضعیت دهد.

suzuki gsxr 1000 - Google Search | Suzuki gsxr, Suzuki gsxr1000, Suzuki  motorcycle

 

یک کلاچ مرطوب چند صفحه ای سوزوکی کلاچ (SCAS) برای تعدیل قدرت موتور در موتور محرک است. SCAS هنگام کاهشی پایین مانند کلاچ دمپایی کار می کند ، در حالی که فشار را بر روی صفحات در هنگام شتاب افزایش می دهد. این ترمز موتور را صاف کرده و کشش اهرم کلاچ را سبک می کند.

برای کاهش وزن ، از یک زنجیره محرک با سایز 525  با نسبت چرخ دندانه دار نهایی 45/17 استفاده می شود که ابعاد بزرگتر لاستیک عقب را تکمیل می کند.

موتورسیکلت سوزوکی مدل 2020 GSX-R600

ویژگی های شاسی موتورسیکلت GSX-R1000

با استفاده از درس آموخته ها از توسعه شاسی سوزوکی MotoGP ، زاویه موتور GSX-R1000 به 6 درجه عقب چرخانده شد. این امر باعث کاهش 20 میلی متری فاصله چنگال تا مرکز شاسی و افزایش 40 میلی متر طول بازوی چرخش شد. این افزایش پایداری شاسی و بهبود آیرودینامیک است.

قاب آلومینیومی به سبک دو اسپار با استفاده از فن آوری تجزیه و تحلیل FEM طراحی شده است تا مکان مناسب باشد ، همچنین فریم جدید 10٪ سبک تر از نسل قبلی GSX-R1000 است. اسپارهای قاب 20 میلی متر نزدیکتر تنظیم شده اند تا به بهبود آیرودینامیک ، ظاهر و راحتی بیشتر سوار کمک کنند.

عملکرد تعلیق عالی توسط (SHOWA Big Piston Fork (BPF کاملاً قابل تنظیم ارائه می شود که به دلیل کنترل نیروی میرایی معروف است که تماس تایر جلو را با سطح حفظ می کند ، بنابراین موتورسوار هنگام حرکت با سرعت های مختلف بازخورد حسی خوبی دارد.

کولیس های ترمز BREMBO Radial Mount عملکرد ترمزگیری قوی همراه با احساس عالی را برای موتورسوار فراهم می کند.

روتورهای ترمز BREMBO T-drive دارای دو روش اتصال دیسک شناور 320 میلیمتری به حامل هستند. پنج قرقره روتور شناور معمولی وجود دارد که رابطه روتور را با کولیس و پنج اتصال دهنده اتصال درایو T طراحی جدید حفظ می کند. این روش اتصال شانه ای به روتور اجازه می دهد تا انرژی بیشتری را جذب کند بنابراین درجه بالایی از نیروی ترمز برای یک سوار GSX-R1000 در دسترس است.

ترمزهای جلو با ترمز دیسک عقب 240 میلی متری با کولیس تک پیستون NISSIN تکمیل می شوند تا به شما اطمینان دهند که می توانید توقف های کنترل شده داشته باشید.

رینگ های چرخ دارای نوارهای سوزنی است که با آرم های “R” مشخص شده و هویت موتور را برجسته می کند.

لاستیک های کم وزن و آماده Bridgestone RS10 با مشخصات 55٪ جدید در عقب ، رادیال هایی با قدرت گرفتن بالا هستند که به هندلینگ و ثبات عالی دست می یابند.

بدنه آیرودینامیکی توسط طراحان و مهندسان درجه یک سوزوکی طراحی شده با استفاده از آزمایش های بی شمار تونل باد برای دستیابی به شکل لغزنده و ظاهری جذاب ایجاد شده است.

مجاری ورودی دوگانه SRAD نزدیکتر به مرکز که در آن فشار هوا بیشتر است قرار دارند. مجاری ورودی نیز به لطف چراغ جلو جمع و جور LED بزرگتر هستند.

موقعیت مناسب سواری ورزشی با ایجاد یک رابطه دقیق بین کلیپ ، پایه و صندلی ایجاد می شود. در مقایسه با نسل قبلی GSX-R ، قسمت بالای مخزن سوخت 21 میلی متر پایین می آید تا موتور سوار در مسیر راحت تر شود.

ارتفاع صندلی 825 میلی متر مناسب (32.48 اینچ) است و به رابط خوب موتورسواری کمک می کند که به راهنمایی موتورسیکلت در جاده یا مسیر مسابقه کمک می کند.

تعویض دنده و پدال ترمز عقب در رابطه با پایه ها قابل تنظیم هستند و کنترل های دستی نیز نسبت به دسته ها قابل تنظیم هستند. اهرم ترمز جلو در انتها دارای شکافی است که برای جلوگیری از فشار ترمز جلو ، از باد جلوگیری می کند.

ویژگی های الکتریکی موتورسیکلت GSX-R1000

دسته سیم شبکه کنترل کننده (CAN Bus) امکان ارتباط سریع و دقیق بین همه سیستم های الکترونیکی GSX-R1000 را فراهم می کند. با استفاده از سیستم CAN Bus ، در حالی که اندازه و پیچیدگی سیم کشی ساده شده است ، موتورسواران عملکرد سیستم الکترونیکی سریع و بدون دردسر را تجربه خواهند کرد.

پانل ابزار چند منظوره LCD دارای شدت قابل تنظیم ، نور پس زمینه سفید رنگ برای دید عالی در شب است و با نشانگرهای LED همراه است که شامل سیگنال های چرخش ، پرتوی بالا ، کنترل کشش ، تغییر شیفت ، هشدارهای دمای خنک کننده و فشار روغن است.

همچنین بخوانید  : موتورسیکلت هوندا CBR1000RR

چراغ جلو LED سبک ، روشن و متمایز است. این چراغ کششی کم الکتریکی دارای شکلی باریک و انباشته شده است تا به مجاری SRAD در دماغه دسترسی منصفانه به هوای فشار قوی ایجاد شده در سرعتهای بالاتر اجازه دهد.

مجموعه چراغ ترمز و ترمز ترکیبی LED دارای کشش الکتریکی بسیار کمی است و شکل انباشته شده عمودی باعث می شود قسمت دم برای جریان بهتر هوا در عقب موتور باریک باشد. پلاک خودرو نیز توسط چراغ LED روشن می شود.

چراغهای راهنما سبک هستند و از لامپهای رشته ای با لنزهای کهربا استفاده می کنند ، بنابراین نشانه چرخش موتورسیکلت برای اتومبیل بسیار قابل مشاهده است.

منبع : totalmotorcycle

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن