
هایابوسا در زبان ژاپنی به معنای شاهین است ، سوزوکی قصد داشت موتور سیکلتی بسازد که با سرعتی بالاتر از 300 کیلومتر در ساعت حرکت کند ، شاهین تنها حیوانی است که در هنگام شیرجه این سرعت را تجربه میکند هایابوسا زمانی که تو کفی جاده می افتاد به چنین سرعتی می رسید در نتیجه سوزوکی نام هایابوسا را برای این موتور سیکلت در نظر گرفت .

Suzuki Hayabusa ، پرسرعت ترین موتورسیکلت در جهان
چون زمانی که هایابوسا به بازار آمد قبل از قرارداد مذکور بود ، در سالهای بعد هم سوزوکی این موتور سیکلت را با همان کیفیت و سرعت به بازار عرضه کرد و این قرار داد عملا مانعی شد برای رقبای سوزوکی که موتور هایی جدید را با سرعت بالاتر از هایابوسا به بازار عرضه کنند .
در حالی که موتور سکلت هایی چون : کاوازاکی ZX-11 ، هوندا بلک برد ، CBR1100XX ، BMWK1200 و ZX12R با آن رقابتی شانه به شانه داشتند .

مشخصات فنی سوزوکی هایابوسا :
سال تولید: 1999تا (هنوز تولید میشود)
موتور: 4 سیلندر خطی است -مایع خنک-16 سوپاپ DOHC میباشد
حجم:1340 سی سی
نسبت تراکم:12.5 به 1 است
قدرت:195.7 اسب بخار در دور 9800 است
گشتاور:154 نیوتن.متر در دور 10200 میباشد
جعبه دنده : 6 سرعته است
ترمز جلو:دو دیسک 310mm و کالیپر ترمز 4 پیستون میباشد.
ترمز عقب:تک دیسک 260mm و کالیپر ترمز 1 پیستون میباشد.
لاستیک جلو:120/70ZR17M/C (58W), tubeless
لاستیک عقب:190/50ZR17M/C (73W), tubeless
طول:2190mm
عرض:735mm
ارتفاع:1165mm
فاصله ی دو محور:1480mm
ارتفاع زین:805mm
حجم باک:21 لیتر
وزن غیر خشک:250 کیلوگرم
همچنین بخوانید : مشخصات سوزوکی GSXR 750
سوزوکی نخستین بار از این موتورسیکلت در سال ۱۹۹۹ رونمایی کرد . این موتورسیکلت با توجه به وزنی در حدود ۲۵۰ کیلوگرم، قابلیت مانور پذیری خیلی بالایی را ندارد؛ اما به لطف سواری روان، راحتی و پایداری بالا و البته حداکثر سرعت فراتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.

سوزوکی هایابوسا و رقبای خود
هایابوسا در حداکثر سرعت توانست هوندا CBR1100XX را نیز شکست دهد و کاوازاکی برای رقابت با هایابوسا، اقدام به تولید نینجا ZX-12R کرد. هرچند نینجا موتورسیکلت بسیار قدرتمندی بود؛ اما در حداکثر سرعت، توانایی رقابت با سوزوکی را نداشت. همهی این موارد سبب شد هایابوسا بتواند نام خود را بهعنوان سریعترین موتورسیکلت تولید انبوه قرن بیستم به ثبت برساند.
در سال ۲۰۰۸، سوزوکی نسل جدیدی از هایابوسا روانهی بازار کرد که حجم موتور آن به ۱۳۴۰ سیسی افزایش پیدا کرده و از صفحه کلاچ جدیدی نیز در آن بهرهگیری شده بود. با این وجود، تغییرات اساسی در این مدل ایجاد نشده بود و هایابوسا در حیات ۱۸ سالهی خود، کمترین تفاوت با نمونهی اولیه را تجربه کرد.
چند سال پیش هم شایعاتی درباره احتمال تولید نسخهای توربوشارژر این موتورسیکلت برای رقابت با کاوازاکی H2R مطرح شده بود که البته هیچگاه این اتفاق نیفتاد.
برگرفته شده از : rideapart