موتورسیکلت

موتور سیکلت سوزوکی GSXR-750

  در کلاس موتورهای سنگین اسپرت می‌توان گفت سری GSX سوزوکی بیش از بقیه در کشورمان طرفدار دارد و شناخته شده است.

نکاهی کوتاه به GSXR :

در سال 1985 اولین مدل از سری موتورسیکلت‌ های اسپرت سوزوکی به نام GSX پدید آمدند. موتورسیکلتی که با سرعت به محبوبیت رسید و نشان داد که سوزوکی حریفی قدر برای دیگر هموطنان خود و همچنین ساخته‌های اروپایی میباشد. این موتورسیکلت از حجم 125 سی‌سی تا 1300 سی‌سی تولید شده است که می‌توان گفت هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود میباشند.

مدل 1300 این رده، هایابوسا نام دارد که یکی از شناخته شده‌ترین موتورسیکلت‌های فوق سریع میباشد اما در نمونه‌های 4 سیلندر غیر از مدل 750، دو نوع 600 و هزار نیز تولید می‌شوند.

مطالب مرتبط : موتورسیکلت GSXR600 سوزوکی

یکی از مهم‌ترین ویژگی های سوزوکی GSXR750، هندلینگ بالای آن میباشد. موتوری جمع و جور نسبت به رقبا و میان وزن در بین موتورسیکلت‌های سوزوکی که هندلینگ بالایی در عبور از پیچ‌های مسیر و پیست دارد.

موتور سیکلت سوزوکی GSXR-750
موتور سیکلت سوزوکی GSXR-750

 

مشخصات فنی موتور سیکلت  GSXR-750

از این موتورسیکلت به عنوان یک موتور خالص یاد می‌شود چرا که در آن سیستم‌های الکترونیکی کمی برای کمک به راننده در کنترل این وسیله وجود دارد به نحوی که نه از برنامه کنترل کشش خبری است و نه حتی از ترمزهای ضد قفل که این روزها در بسیاری از موتورسیکلت‌ها وجود دارد. ترمزها از ساخته‌های برمبو در جلو و نایسین در عقب به صورت یکپارچه است که در جلو دارای دو دیسک و در عقب تک دیسک بوده و به واسطه وزن کمی که دارند، وزن غیر سوار فنر را کاهش می‌دهند که منجر به پایداری بهتر موتورسیکلت میشود و از طرفی چابکی و مانورپذیری آن را افزایش می‌دهد.

کمک فنرها از ساخته‌های شرکت معتبر SHOWA میباشد که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها در جذب عالی ضربات به همراه یک عکس‌العمل سریع و برگشت به حالت استاندارد میباشد که هم در شتابگیری و هم در ترمزهای ناگهانی و سنگین، پایداری بسیار خوبی دارند. عملکرد این کمک فنرها را می‌توان در دو حالت سریع و آهسته تنظیم کرد.

مجموعه کلاچ لغزشی این موتورسیکلت به نوعی کار یک سیستم کنترل کشش ساده را انجام می‌دهد به نحوی که هم در شتابگیری‌ها و رد شدن از پیچ‌های مسیر، یک انتقال نیروی دقیق را به چرخ عقب دارد و هم در کاهش سرعت‌های شدید، مانع از ایجاد فشار مضاعف روی قطعات داخلی گیربکس می‌شود. در کنار جاپایی سه حالته این موتورسیکلت که برای حالت‌های مختلف رانندگی کاربرد دارد، دو برنامه حرکتی نیز در آن دیده شده که برای جاده و پیست بوده و مستقیماً بر روی عملکرد پیشرانه تاثیر دارد.

بررسی فنی موتور سیکلت  GSXR-750 :

پیشرانه سوزوکی GSXR-750 مدل 2015 با کد L5 با 749 سی‌سی حجم، دارای ورودی هوای دو دهانه بوده که سوزوکی نام این تکنولوژی خود را SDTV گذاشته است و 8 نازل انژکتور وظیفه تزریق سوخت به سیلندرهای آن را دارند. این پیشرانه آب خنک توانایی تولید 148 اسب بخار قدرت و 86.3 نیوتن متر گشتاور را دارد که در ترکیب با وزن این موتورسیکلت که در حالت خشک برابر با 156 کیلوگرم و در حالت پر از سیالات آن حدود 194 کیلوگرم می‌رسد، چابکی خاصی به این موتورسیکلت داده به نحوی که شتابی برابر با 3.2 ثانیه برای آن رقم می‌زند.

سوزوکی GSXR-750 سریع‌ترین موتورسیکلت کلاس خود نیست اما باید در نظر داشته باشیم که در ساخت این موتورسیکلت از دانش و تکنولوژی موتورسیکلت افسانه‌ای سوزوکی یعنی هایابوسا بهره برده شده است و همانطورکه گفته شد، هندلینگ بالا و تعادل مثال زدنی آن، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش به شمار می‌آید که باعث می‌شود در مسیرهای پر پیچ و خم و داخل پیست، یکی از سریع‌ترین و بهترین عملکردها را داشته باشد.

پیستون‌ها و شاتون‌ها به شکل فورج ساخته شده و ماژول کنترل پیشرانه با تنظیماتی که روی ورودی و خروجی اگزوز در دورهای مختلف موتور دارد در کنار سیستم برق و جرقه زنی که دارای تکنولوژی مسابقات موتوجی‌پی است، بهترین مصرف سوخت و البته سریع‌ترین زمان پاسخ‌گویی به نیاز راننده را فراهم می‌کند. ضرایب دنده دوم تا ششم کوتاه است تا شتابگیری در دورهای میانی نیز بالا باشد و برای جلوگیری از هرزگردی در دنده یک، ضریب این دنده کمی بلندتر در نظر گرفته شده است تا هم شتابگیری به خوبی انجام شود و هم سرعت نهایی در این دنده بالا باشد.

شاسی این موتورسیکلت تا حد ممکن سبک وزن طراحی شده به نحوی که با استفاده از آلیاژ آلومینیوم، وزن این نسل از نسل پیشین در حدود 9 کیلوگرم سبک‌تر است. از ویژگی‌های جالب این موتورسیکلت، امکان انتخاب برنامه حرکتی آن برای حرکت در جاده و یا پیست به همراه نمایشگر قابل برنامه‌ریزی دور موتور برای هشدار در مورد بهترین زمان تعویض دنده است.

موتور سیکلت سوزوکی GSXR-750
موتور سیکلت سوزوکی GSXR-750

 

همچنین در کنار کمک فنر قابل تنظیم عقب، کمک فنرهای جلو به شکل الکترونیکی کنترل می‌شوند تا در سرعت‌های مختلف، عملکرد مناسبی داشته باشند به نحوی که در سرعت‌های پایین ، نرم‌تر باشند تا یک رانندگی روان و راحت را ارائه دهند و در سرعت‌های بالا سفت و محکم گردند تا هندلینگ و پایداری این موتورسیکلت بالاتر رود.

نام موتور سیکلت سوزوکی GSXR-750
کلاس موتور سیکلت اسپرت
مدل ساخت 2015 میلادی
حجم پیشرانه/سیکل احتراق 749 سی‌سی/چهارزمانه
سیستم تزریق/نوع پیشرانه انژکتوری/خطی
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ 4 سیلندر/ 16 سوپاپ
بیشترین قدرت@دور موتور 148 اسب بخار @ 12800 RPM
بیشترین گشتاور@دور موتور 86.3 نیوتن متر @ 11200 RPM
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت) 270.7 کیلومتر در ساعت
نسبت تراکم 12.5 به یک
قطر دهانه سیلندر/کورس پیستون 48.7mm/70mm
سیستم انتقال قدرت زنجیری
نوع استارت الکتریکی
شتاب صفر تا صد کیلومتر 3.2 ثانیه
شتاب یک چهارم مایل 10.7 ثانیه
نوع خنک کاری پیشرانه آب خنک
وزن خالص موتور سیکلت 156 کیلوگرم بدون آب و روغن
مصرف سوخت 5.5L/100KM
حجم باک سوخت 17 لیتر
ترمز جلو/ابعاد دیسک برمبو دیسکی دو صفحه‌ای/310 میلیمتر
ترمز عقب/ابعاد دیسک نایسین دیسکی تک صفحه‌ای/220 میلیمتر
ترمز/سیستم کمکی هیدرولیک/بدون ABS
تعداد دنده 6 دنده
نوع کلاچ چند صفحه‌ای لغزشی تَر
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) 2030/710/1125
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ 1390 میلیمتر
ارتفاع زین تا زمین 810 میلیمتر
کمترین فاصله تا زمین 130 میلیمتر
کمک فنر جلو تلسکوپی به قطر 41 میلیمتر با دوحالت تنظیم
کمک فنر عقب تلسکوپی به قطر 41 میلیمتر با دوحالت تنظیم

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن