مشخصات فنی کونیگ زگ Agera R

نقد و بررسی تخصصی کونیگزگ Agera R
زمانی که سخن از برترینها می آید، دو برند مستقل همیشه بوده اند که یک سر و گردن بالاتر از سایر خودروسازان هستند ؛ پاگانی و کونیگزگ. هر دوی این کمپانیها را به نسبت میتوان در میان تازه واردان این صنعت قرار داد، با این حال هر دوی آنها توانستهاند در مدت کوتاهی که از عمرشان میگذرد خودشان را به عنوان برترینهای این کلاس ثابت کنند. عرضهی پاگانی هوایرا (Huayra) باعث شد تا کمپانی کونیگزگ هم عرصهی رقابت را خالی نگذاشته و با مدل تازهی کونیگزگ آگرا آر (Agera R) آتش این جنگ را داغ تر کند.
کریستین ون کونیگزگ را به بهترین شکل میتوان یک مخترع توصیف کرد که خلاقیت او در مدل تازهی Agera R به وضوح دیده میشود. به جای اینکه اجزای مختلف خودرو از کمپانیهای تولیدکنندهی قطعات عمده خریداری شود، بسیاری از بخشهای Agera R به صورت سفارشی توسط مهندسین داخلی خود کمپانی کونیگزگ در آنگلهلم سوئد ساخته شدند. کونیگزگ حتی دست به توسعهی یک پیشرانهی V-8 منحصر به فرد برای این مدل زده است.
مشخصات فنی کونیگ زگ Agera R
این ابرخودرو مجهز به یک موتور هشت سیلندر 32 سوپاپ با آرایش V شکل است که مجهز به دو توربوی دوقلو است که قادر است حداکثر قدرت 1144 اسببخار را تولید کند و حداکثر گشتاور 1271 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار دهد. این قدرت عظیم از طریق یک جعبه دندهی دو کلاچهی اتوماتیک هفت دنده با قابلیت تعویض دنده که پشت فرمان قرار دارد به محور عقب خودرو منتقل میشود .

سریعترین خودروی جهان
این ابرخودرو در زمان 2.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر و در زمان 14.53 ثانیه این خودروی 1430کیلوگرمی به سرعت 300 کیلومتر میرسد که حتی در سرعت بالای 300 کیلومتر هم شتابگیری فوقالعادهای دارد و از نفس نمیافتد و حداکثر سرعتی بالای 430 کیلومتر را به ثبت میرساند که فوقالعاده است و سریعترین خودروی جهان را لقب گرفت.
عملکرد و پیشرانهی خودرو
پیشرانهی 5.0 لیتری V-8 که کونیگزگ Agera R به آن مجهز شده در کنار تمامی اجزای متصل به آن از جمله فلایویل (flywheel)، کلاچ، سیستم روغنکاری خشک، اگزوز، توربوشارژر و سیستم مانیفولد، تنها وزنی معادل 197 کیلوگرم دارد که به طرز شگفتآوری در مقایسه با قدرت خروجی آن سبک محسوب میشود.
این سیستم بسیار قدرتمند میباشد و با وجود فعالیت در فشار 28 بار ، مسائل ایمنی به بهترین شکل در آن رعایت میشود. یکی از رازهایی که دسترسی به قدرت خروجی بینظیر از پیشرانهای نسبتاً کوچک را در Agera R میکند، طراحی منحصربهفرد محفظهی احتراق و فلسفهی تازهای میباشد که در خصوص دینامیک سیستمهای ورودی به پیشرانه مورد توجه قرار گرفته است.

به طور کلی، کونیگزگ Agera R میتواند حداکثر قدرت 960 اسب بخار را با سوخت معمول 95 اکتان و یا 1140 اسب بخار را با سوخت زیستی E85 تولید نماید. نباید از خاطر برد که کونیگزگ همچنان مصرف سوخت 17.7 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی را حفظ کرده و به آخرین استانداردهای روز جهان در آلایندگی دست یافته است. نیروی خروجی از پیشرانهی این مدل از طریق یک گیربکس هفت سرعتهی دوال کلاچ به چرخهای عقب منتقل میشود. این گیربکس سیستم کلاچ خشک و مرطوب را با هم ترکیب میکند تا به سرعت تعویض فوقالعادهای دست یابد و از این حیث، سبکتر، سریعتر و مطمئنتر از گیربکسهای مشابه میباشد.
کونیگزگ Agera R از سیستمهای ایمنی الکترونیکی هم چشمپوشی نکرده است. به عنوان مثال این مدل علاوه بر کیسههای هوای دوگانه از یک سیستم کنترل کشش قابل تنظیم بهره میبرد که دارای 5 حالت مختلف میباشد؛ همچنین از سال 2013، سیستم کنترل پایداری هم بر روی این مدل استاندارد شده است.
Agera R یک سیستم دیفرانسیل الکترونیکی هم دارد که به واقع ترکیبی خلاقانه از صفحات مکانیکی و رَمپهایی میباشد که با الگوریتم توسعه داده شده توسط کونیگزگ در کنار هم قرار گرفتند. نتیجهی بهکارگیری این سیستم، بازخورد بهینه و مداوم به تغییرات شرایط کشش میباشد.
راحتی و کابین داخلی کونیگزگ Agera R
زمانی که به داخل کونیگزگ Agera R قدم میگذارید، به سختی میتوانید آنچه میبینید را توصیف کنید. در مرحله اول Agera R خودروی عریضی است که به طور دقیقتر پهنایی نزدیک به دو متر دارد. این عرض در جهت همخوانی با حداکثر پهنای ممکن برای خودروهای حاضر در مسابقات لمانز (LeMans) انتخاب شده است.
در نتیجه میتوان گفت که Agera R اندکی باریکتر از لامبورگینی اونتادور یا پاگانی هوایرا است اما همچنان عریضتر از مکلارن P1، فِراری لافراری (LaFerrari) و پورشه 918 است.

کابین Agera R جادار است و انحنای شیشهی جلوی آن، دیدی وسیع و پانورامایی از جهان اطرافتان را به شما میدهد. Agera R همچنین فضای نشستن شگفتآوری حتی برای سرنشینان بلند قد دارد که برای مدلی در این کلاس جای تعجبآور است. فضای سر و پا در داخل Agera R به قدری فراوان میباشد که حتی با به سر گذاشتن یک کلاه ایمنی هم نمیتواند تماسی میان سر شما و سقف ایجاد کند.
موقعیت نشستن در این مدل بسیار نزدیک به مرکز خودرو تعبیه شده چرا که گوشههای دو طرف شیشهی جلو به سبب تقعر آن تصویری همگرا را ایجاد کرده و نزدیکشدن به وسط کابین به راننده کمک میکند تا دید دقیقتری از روبهروی خود داشته باشد؛ علاوه بر این، وزن خودرو در مرکز آن قرار میگیرد و درست به همین خاطر است که بسیاری از خودروهای مسابقات لمانز از این پیکربندی بهره میبرند.
منبع : koenigsegg-فنی – دیجی کالا