تويوتا LQ :هدایت خودرو بدون کنترل انسان

تویوتا LQ بهعنوان خودرو مفهومی چهارنفره و ماشین برقی با شعاع حرکتی حدود ۳۰۰ کیلومتر معرفی شده است. تویوتا LQ از نوع جدیدی پوشش کاتالیزوری بهره میبرد که میتواند اُزُن را در فن رادیاتور به اکسیژن تجزیه کند. براساس تحلیلهای تویوتا، یک ساعت رانندگی تقریبا برابر با تصفیهی ۶۰ درصد اُزُن موجود در هزار لیتر هوا میباشد.
اگر با ديدن اين خودرو مفهومي حس مي كنيد قبلا آن را ديده ايد، تنها نيستيد. درواقع، توضيح كاملا منطقي براي اين موضوع وجود دارد؛ زيرا تويوتا LQ با طراحي آينده نگرانه، خودرو مفهومي كاملا جديدي نيست. تويوتا اولين بار اين خودرو را در ژانويه ۲۰۱۷ در نمايشگاه لاس وگاس به عنوان Concept-I رونمايي كرد و اكنون در نمايشگاه خودرو ۲۰۱۹ توكيو رونمایی کرده است.

كابين این مدل در مقايسه با مدل Concept-I باورپذيرتر است. و فرمان كه به نظر مي رسد در نسخه ي قبلي از كنترلر كنسول بازی الهام گرفته شده بود، اكنون با نمونه اي ساده جايگزين شده است.
خودرو مفهومی خودکار تويوتا ال كيو دارای هوش مصنوعی Yui است که میتواند به طور خودكار بسته به محيط رانندگی نوع خاص از موسيقي را در داخل كابين پخش كند و به صورت لحظه اطلاعاتی درباره موضوعات دلخواه راننده دراختيار وی قرار دهد. مسئولان تويوتا مي گويند با توسعه Yui و ادغام آن در ساير محصولات از جمله تلفن های هوشمند این راه را ادامه خواهند داد.
به گزارش سایت فنی ، تویوتا LQ نسخه ای تکامل یافته از کانسپت آی است که در نمایشگاه سی ای اس 2017 لاس وگاس رونمایی شده بود. در حالی که هر دوی این خودروها دارای طرح و نیمرخی مشابه هستند ولی با این حال به نظر می رسد تويوتا LQ به تولید نزدیک تر میباشد. زیرا از لحاظ عقلانی کاربردی تر است.
ویژگی های تویوتا LQ
از جمله مهم ترين دلايلي كه تويوتا تصميم گرفت در مدل مفهومي قديمی طراحی مجدد كند، مي توان به سيستم رانندگي خودران سطح ۴ به همراه قابليتي به نام سيستم هوش مصنوعي Yui است. سيستم هوش مصنوعي Yui مي تواند درباره راننده اطلاعات بيشتری كسب کند و تغييراتی در تنظيمات كابين براساس «وضعيت عاطفی و هوشياری راننده» ايجاد كند.

سامانه پارک خودکار و چراغ های جلو با میکرو آینه دیجیتال در این خودرو می تواند تصاویر و پیام ها را روی جاده مقابل بازتاب کند تا خودرو بتواند با دیگر کاربران جاده ارتباط برقرار کند. صندلی راننده این خودرو اگر تشخیص دهد راننده خواب آلود است، تلاش می کند تا با سردکردن تهویه صندلی و بازکردن کیسه هوای پشت صندلی، راننده را مجبور به صاف نشستن کرده و هوشیار کند.
خودروساز ژاپنی به تكمیل این فناوری ادامه خواهد داد و هدف نهایی انها این است كه در آینده، این نوع پوشش کاتالیزوری را در تولید خودروهای تجاری بهکار ببرد.
منبع : dezeen