جنگنده رپتور F-22A
جنگنده رپتور F-22A یک هواپیمای جنگنده پیشرفته تاکتیکی است که برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) ساخته شده است. این سرویس در دسامبر 2005 با USAF برای جایگزینی F-15 ، با تأکید بر چابکی ، خفا ، وارد خدمت شد.
جنگنده رپتور F-22A
F-22A Raptor که در مرکز سیستم های هوانوردی مرکز نیروی هوایی رایت پاترسون اوهایو توسعه یافته است ، یک هواپیمای جنگنده دو موتوره مافوق صوت است که موفق به کسب جایزه Troubles Robert J Collier در سال 2006 از انجمن ملی هوانوردی آمریکا (NAA) شد.
در آوریل 2009 ، تولید هواپیمای جنگنده F-22 به طور رسمی خاتمه یافت و رابرت گیتس وزیر دفاع اعلام کرد پنتاگون برنامه F-22 را پایان داد و تولید جنگنده های اعتصابی مشترک F-35 را افزایش داد. آخرین تولید F-22 در سال 2012 تحویل داده شد و 183 فروند هواپیمای F-22 در حال حاضر به USAF در حال خدمت هستند.
لاکهید مارتین برای حفظ ناوگان USAF جنگنده های مخفی F-22 Raptor را در دسامبر سال 2019 با یک قرارداد 5 ساله 7 میلیارد دلاری دریافت کرد.
توسعه هواپیمای جنگنده F-22A رپتور
در سال 1990 ، لاکهید مارتین ، همراه با بوئینگ و جنرال دینامیک ، نمونه اولیه هواپیما را ساخته بود که YF-22 نامگذاری شده بود. اولین هواپیمای جنگنده F-22 در آوریل 1997 رونمایی شد و به او نام Raptor داده شد.
در سپتامبر 2002 ، USAF تصمیم به طراحی مجدد هواپیما F / A-22 گرفت تا توانایی چند مأموریت خود را در حمله زمینی و همچنین نقش هوا به هوا را منعکس کند. در هنگام دستیابی به توانایی عملیاتی اولیه (IOC) در دسامبر 2005 ، نام این هواپیما دوباره به F-22A تغییر یافت.
تصمیم برای شروع به تولید اولیه با نرخ پایین (LRIP) در اوت 2001 مجاز شد و لاکهید مارتین 49 هواپیما را تحت قراردادهای LRIP تحویل داد.
آزمایش و ارزیابی عملیاتی اولیه در آوریل 2004 آغاز شد و در فوریه 2005 با موفقیت به پایان رسید.
همچنین بخوانید : سرعت شبکه 6G می تواند به 1 ترابایت در ثانیه یا تقریباً 8000 برابر سرعت 5G برسد
طراحی و ویژگی های جنگنده F-22
این هواپیما دارای طول 18.9 متر ، ارتفاع 5.1 متر و طول بال های آن 6/13 متر است. دامنه آن بیش از 1600 نانومتر است.
39٪ جنگنده F-22 از تیتانیوم ، 24٪ کامپوزیت ، 16٪ آلومینیوم و 1٪ وزن ترموپلاستیک است. تیتانیوم به دلیل نسبت مقاومت بالا به وزن در مناطق فشار و بحرانی در دیواره ها و همچنین از نظر مقاومت در برابر گرما در بخش های گرم هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.
از کامپوزیت های الیاف کربن برای قاب بدنه ، درها ، اسپارهای میانی روی بالها و پانل های لانه زنبوری استفاده شده است.
کابین خلبان رپتور F-22
کابین خلبان مجهز به دریچه دستی گاز و کنترل (HOTAS) است. کابین خلبان دارای شش نمایشگر کریستال رنگی است. صفحه نمایش چند منظوره اولیه طرح ریزی Kaiser Electronics یک نمای نقشه از وضعیت تاکتیکی هوا و زمین از جمله هویت تهدید ، اولویت تهدید و پیگیری اطلاعات را فراهم می کند.
دو نمایشگر دیگر اطلاعات ارتباطی ، ناوبری ، شناسایی و پرواز را ارائه می دهند. سه نمایشگر ثانویه تهدیدات هوا و زمین و اطلاعات تهدیدات هوا را نشان می دهد.
همچنین بخوانید : شارژرهای سریع Aukey مبتنی بر فناوری GaN
یک صفحه نمایش پیشرانش (BAE Systems (HUD وضعیت هدف ، وضعیت سلاح و نشانه های شلیک را نشان می دهد. دوربین فیلمبرداری داده های مربوط به HUD را برای تجزیه و تحلیل پس از ماموریت ضبط می کند.
اسلحه های جنگنده رپتور F-22A
یک نوع از توپ Vulcan M61A2 در داخل ، بالاتر از ورودی هوا نصب شده است. سیستم حمل مهمات بدون اتصال General Dynamics دارای 480 دور مهمات 20 میلی متر است و اسلحه را با سرعت 100 دور در ثانیه تغذیه می کند.
F-22 دارای چهار نقطه سخت در بال است که هر کدام دارای 2270 کیلوگرم وزن هستند که می توانند AIM-120A AMRAAM یا مخازن سوخت خارجی را حمل کنند. رپتور سه جایگاه سلاح داخلی دارد. جایگاه اسلحه اصلی می تواند شش موشک AMRAAM AIM-120C یا دو عدد AMRAAM و دو مهمات حمله مستقیم را به صورت مشترک (GBD-32000 ، ( GBU-32 را داشته باشد.
موشک هوا به هوا Raytheon AMRAAM یک موشک کوتاهبرد متوسط است و تا برد متوسط و برد زیاد قابل استفاده است. جاگاه های جانبی می توانند با یک موشک Lockheed Martin / Raytheon AIM-9M یا AIM-9X Sidewinder با برد کوتاه در نبردهای هوایی استفاده شوند.
بمب با قطر کوچک و همچنین هدایت GPS در فوریه 2007 در F / A-22 یکپارچه شد. این جنگنده میتواند هشت SDB را با دو موشک AMRAAM حمل کند.
رادار جنگنده رپتور F-22A
رادار AN / APG-77 توسط بخش سنسورهای الکترونیکی و سیستم های بخش های الکترونیکی Northrop Grumman و Raytheon برای F-22 تهیه شده است. این رادار از یک آرایه آنتن پویش شده الکترونیکی با استفاده از 2000 ماژول فرستنده / دریافت کننده استفاده می کند ، که قابلیت چابکی ، سطح مقطع کم رادار و پهنای باند پهن را فراهم می کند.
منبع : airforce