موتورسیکلت

دوکاتی استریت فایتر V4

به گزارش سایت فنی ، دوکاتی در طراحی مدل استریت فایتر V4 از موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای الهام گرفته ، به طوری که وزن این موتورسیکلت کم‌تر از بلوک موتور بزرگ یک شورولت است و قدرت آن بیشتر از یک سوبارو BRZ میباشد. مدل جدید استریت فایتر قدرتی بالا و طراحی خیره‌کننده‌ای دارد و می‌توان امیدوار بود که همچنان پرفروش‌ترین موتورسیکلت کلاس استاندارد (Naked) بازار باقی بماند.

مدل Street Fighter V4 در حقیقت یک مدل Panigal V4 (پرفروش‌ترین سوپربایک جهان) است که قطعات بدنه‌ی آن کمتر شده است. انجام چنین کاری ساده به نظر می‌رسد اما کلادیو دومنیکالی، مدیرعامل دوکاتی در این مورد گفته است که تیم دوکاتی تلاش زیادی برای برقراری تعادل بین توانایی‌های حرکتی، کاربردی بودن و طراحی ظاهری این موتورسیکلت انجام داده‌اند و این کار بسیار سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. برای این منظور مهندسان دوکاتی استریت فایتر را در نقاط مختلف جهان حتی در Pikes Peak نیز مورد آزمایش قرار دادند.

Panigal V4
Panigal V4

آندریا فرارسی، مدیر تیم طراحی استریت فایتر به تیم خود دستور داد تا در طراحی ظاهری استریت فایتر جدید از صورت جوکر الهام بگیرند. با توجه به اینکه این موتورسیکلت فاقد هرگونه بدنه‌ای است ، لازم بود تا به طراحی آن توجه زیادی شود. طراحی به‌ گونه‌ای بوده که پیشرانه کاملا مشخص بوده و چیزی برای پنهان‌کردن وجود ندارد و شاید این بهترین دلیل است که بدانید چرا به این‌گونه موتورسیکلت‌ها Naked می‌گویند.

همچنین بخوانید : دوکاتی 1299

طراحان دوکاتی با قراردادن بالچه‌های کوچکی در این موتورسیکلت قوانین را کاملا تغییر دادند. این بالچه‌های کوچک می‌توانند در سرعت ۲۷۰ کیلومتر برساعت نیروی رو به پایین در حدود ۳۰ کیلوگرم را تولید کنند. به این ترتیب دیگر نگرانی از بابت بلندشدن جلوی موتورسیکلت در سرعت بالا وجود ندارد.

 

مشخصات فنی دوکاتی استریت فایتر V4

در کنار این توانایی برای دستیابی به سرعت بالا باید پیشرانه‌ای را هم در نظر بگیرید که قدرت و گشتاور آن بیشتر به اتومبیل‌ها نزدیک است تا موتورسیکلت‌‌ها. پیشرانه‌ی ۱۱۰۳ سی‌سی استفاده‌شده در استریت فایتر V4 می‌تواند ۲۰۸ اسب بخار قدرت در ۱۲ هزار و ۵۰۰ دوربردقیقه و ۱۲۲ نیوتن‌متر گشتاور را در ۱۱ هزار و ۵۰۰ دوربردقیقه تولید کند.

مشتریانی که خواهان قدرت بیشتر باشند، می‌توانند کیت اگزوز اسپرت مسابقه‌ای Akrapovic را هم برای موتورسیکلت خود سفارش دهند که قدرت پیشرانه را به ۲۲۰ اسب بخار افزایش می‌دهد که این عدد تنها ۸ اسب بخار از فولکس واگن گلف GTI مدل ۲۰۱۹ کم‌تر است. استریت فایتر V4 در سبک‌ترین حالت خود ۱۷۷ کیلوگرم وزن دارد.

دوکاتی در طراحی استریت فایتر V4 ظاهر جذاب و عملکرد فنی را در نظر داشته اما به‌گفته‌ی مدیر دوکاتی، در زمینه‌ی فناوری نیز نوآوری‌های زیادی را در این موتورسیکلت نشان داده‌اند. این موتورسیکلت از یک سیستم اندازه‌گیری کشش محوری استفاده می‌کند که در هر لحظه می‌تواند زاویه، انحراف و چرخش موتورسیکلت را محاسبه کند. دیگر سیستم‌های الکترونیکی که به راندن موتورسیکلت کمک می‌کند، سیستم کنترل کشش و ترمز ABS است.

این تجهیزات ایمنی به‌مرور در حال عمومیت‌ یافتن در دنیای موتورسیکلت‌ها هستند و سوارکاران نیز واکنش مثبتی به آن‌ها نشان داده‌اند. دومنیکالی در این مورد گفته که مخصوصا ترمز ABS برای موتورسواران بسیار مهم میباشد و آنها تقاضای زیادی برای این سیستم دارند.

دوکاتی مدل استریت فایتر را در دو نسخه‌ی V4 و V4S، اواخر سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهد شد. مدل V4S نسخه‌ای تهاجمی‌تر از این موتورسیکلت میباشدو سیستم تعلیق تقویت شده و وزن کم‌تری دارد. در مدل V4S همچنین از رینگ‌های فورج ساخت Marchesini استفاده شده است. قیمت دوکاتی استریت فایتر جدید از حدود ۱۶ هزار تا ۱۸ هزار یورو (حدود ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار دلار) آغاز خواهد شد.

منبع : موتورسیکلت نیوز

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن